PEDAGOGICKÁ STÁŽ NA MALTĚ aneb „Čekáš a ono to nejede a v tom lepším případě to projede“

Pátou podaktivitou projektu KOMPLEXNÍ ROZVOJ PROFESNÍCH KOMPETENCÍ PEDAGOGŮ V OBLASTI PREVENCE, VČASNÉ IDENTIFIKACE A VČASNÉ INTERVENCE PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ S PSYCHOSOCIÁLNÍ EMOČNÍ ZÁTĚŽÍ VE ŠKOLÁCH V 5 KRAJÍCH ČR reg. č. projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_077/0016825 byla zahraniční stáž pro 13 osob (10 pedagogů a 3 lektory) na Maltě. Vybraní pedagogové, zástupci škol Moravskoslezského, Zlínského a Jihomoravského kraje vyrazili v neděli 23. října 2022 směr Bratislava, kde je v pozdních hodinách čekal let na Maltu.

Stáže se zúčastnili: Veronika Slámová ze ZŠ Bruntál, Cihelní 6, Jana Hlaváčková ze ZŠ Krnov, Smetanův okruh, Kateřina Bařáková ze ZŠ Vsetín, MuDr. F. Sovy 97, Jaroslava Kurejová z  Masarykovy ZŠ a MŠ Nezamyslice, Dagmar Čejková ze ZŠ Hodonín, Vančurova, Ivana Lednická ze ZŠ Fulnek, Simona Kyánková ze ZŠ Edvarda Beneše Lysice, Lenka Pastirčáková ze ZŠ Orlová Lutyně, Mládí 726,
Gabriela Šťastová a Bronislava Šišková.  

Za AZ Help, zapsaný spolek stáž vedli Petr Spurný, odborný garant, lektor a manager projektu
Eva Mistrová a Jaroslav Kovář, lektoři projektu.

Na bratislavském letišti proběhla před odletem informační schůzka zaměřená na předání prvních organizačních informací a všichni byli seznámeni s pondělním programem. Samotný let byl velmi příjemný a po příletu na Maltu a rychlém odbavení jsme zažili první šok. Již v České republice jsme si zarezervovali auta, abychom byli na ostrově nezávislí na místní dopravě a byli schopni se dopravit do partnerských škol včas. K našemu „úžasu“ nám bylo sděleno, že na naše jméno žádný pronájem ani rezervace neproběhla. Nezbylo nám nic jiného než vyrazit místními taxíky do hotelu Soreda v severozápadní části hlavního ostrova, kam jsem se dostali v brzkých ranních hodinách a ubytovali se. V dalších dnech jsme pak střídali taxíky s místní hromadnou dopravou, ke které jen asi tolik, že jízdní řády neplatí a když už se blíží vaše linka, tak pro změnu řidič míjí zastávku a pokračuje před vaším zrakem někam dál.

V pondělí 24.10. 2022 ráno proběhla v lobby centru hotelu pracovní schůzka všech účastníků, na které jsme si rozdělili okruhy, které budeme sledovat při jednotlivých návštěvách škol (zajímat nás budou zvl. oblasti týkající se primární prevence rizikového chování, šířeji témata klimatické povahy a wellbeing). Po obědní siestě jsme se sešli s dvěma představiteli z řad rodičů. Byli to pan Caeol Burgess a pan Robert Altard, se kterými jsme měli možnost nahlédnout na maltské školství ze zcela jiného úhlu pohledu. Mimo to se nám dostalo generačního srovnání úrovně místního školství a byli jsme seznámeni s vývojovými změnami ve školství.

Představa o klidném ranním vstávání a výjezdu do škol pominula již v úterý 25.10.2022. Místní ranní doprava vyžaduje značnou dávku odvahy, trpělivosti a jistou míru drzosti, pokud chtete být na místě včas. S velkou časovou rezervou jsme dorazili do první školy, konkrétně se jednalo o církevní školu St. Francis, Birkirkara, 16, Mnajjar Street, kde jsme se rozdělili na dvě menší podskupiny. Školní den zde začíná společným setkáním žáků, asistentů a pedagogů, kteří vyučování začínají společnou modlitbou. Dále probíhalo blahopřání žákům k narozeninám a vyhodnocování jednotlivých žáků za nejlepší splnění konkrétních úkolů. Poté jsme se postupně rozešli do jednotlivých tříd a sledovali práci místních pedagogů, asistentů i dětí. Průvodkyní nám byla Giselle Cassar, zástupkyně ředitele. K našemu úžasu znala všechny děti křestními jmény a ty na ni reagovaly velmi přátelsky. Ve všech školách mají žáci předepsané uniformy, a to včetně barvy obuvi.  Jak nám bylo řečeno, o školu je enormní zájem a po vyplnění přihlášky čekají rodiče na losování „šťastlivců“, kteří budou moci nastoupit právě do této školy. Soukromé a církevní školy vybírají školné. Stejně jako v našich školách i zde mají dětí se specifickými poruchami a nás zajímalo, jak s nimi pracují. V každé třídě mají jednoho až tři asistenty pedagoga. Ve třídách mají umístěna pravidla, která mají napomáhat lepšímu klimatu třídy a podporovat pozitivní vztahy mezi žáky i žáky a pedagogem. Po krátkém coffee breaku jsme se vydali na společný odpolední poznávací a relaxační program do bývalého hlavního města Malty středověké Mdiny a odtud zpět do hotelu, kde proběhla reflexe shrnující poznatky prvního dne. Reflexe byla velmi bohatá a obsáhlá, protože zážitků z prvního dne stáže měl každý z nás mnoho.

Druhou školou, kterou jsme navštívili ve středu 26.10.2022 byla soukromá škola Chiswick House School, 38, Antonio Schembri Street, Kappara, kde byla naší průvodkyní Emma Paris, Senior Middle Leader. Emma nás vzala na ranní společné setkání, které má podporovat ročníkové i meziročníkové vztahy. Po ukončení s námi všemi prošla jednotlivé ročníky a povídala nám o chodu školy, poslání a organizačních věcech. Chodby školy obsahovaly informace o tom, kam škola směřuje, o školním parlamentu, tabule zájmů a vědomostí. Tato škola rozvíjí kritické myšlení napříč všemi ročníky. I zde Emma znala všechny žáky jmény a při příchodu do třídy byla jimi vlídně vítána. Třídní učitelé pracují s třídními pravidly a žáci přesně ví, co je misí jejich školy.  

Ve středu odpoledne jsme se z pevniny hlavního ostrova vydali na ostrov Gozo, kde jsme strávili jednu noc a ve čtvrtek 27.10.2022 dopoledne jsme navštívili naší třetí školu – St. Francis school, Palma street, Rabat (Victoria), ve které je ředitelkou řádová sestra Francesca Abela a naší průvodkyní byla zástupkyně
Ms. Mariella Grech. Už z informace o paní ředitelce plyne, že škola je církevní. Je propojena s modlitebnou a v budově školy je krypta, ve které jsou uloženy ostatky zakladatelky školy a dalších významných ředitelek školy. Do školy vstoupíte malým nádvořím. Za ním je malá modlitebna, do které musí každý žák ráno vstoupit a pomodlit se. Na otázku primární prevence a jak řeší výchovné problémy nám bylo odpovězeno: „Vše se řeší v kostele“. Každá třída má svá pravidla a našli jsme zde i formy oceňování žáků, které se vztahovaly k projevům vzájemné úcty a respektu. Po pracovní části dne jsme si společně prošli hlavní město ostrova Gozo, navštívili Citadelu a vrátili se zpět na pevninu hlavního ostrova.

Závěr školních návštěv patřil v pátek 28.10.2022 opět soukromé škole Chiswick House School, 38, Antonio Schembri Street, Kappara, kde na nás čekala nám již dobře známá Emma Paris.  Prostřednictvím ní jsme navštívili odborné učebny dalších oddělení školy (škola vzdělává děti od 3 do 16 let) a setkali se s dalšími lídry školních poradenských oddělení. Poznali jsme školní mentorku, která na plný úvazek pomáhá pedagogům v upevňování si učitelských dovedností a dává jim zpětné vazby k jejich práci s žáky. Metodika primární prevence zde nemají. Všechny rizikové jevy jsou řešeny prostřednictvím nasmlouvaných odborníků. V žádném případě to neřeší pedagogové školy. Co se týká záškoláctví, jsou jejich pravidla velmi striktní. Je-li dítě nemocné, musí mít vždy lékařské potvrzení a škola musí být informována nejpozději do deseti hodin prvního dne nepřítomnosti žáka. Rodiče to respektují, s tímto své dítě do školy dávají.
Na Maltě začíná povinná školní docházka v pěti letech. S užíváním návykových látek se nejčastěji setkávají u mládeže mezi 15 a 16 rokem.

V závažných situacích dostane škola zpětnou vazbu od odborníků včetně rozpisu, co mají s žákem dělat, na co se zaměřit a jak postupovat v průběhu školní docházky. Škola má dvě oddělení, první pro děti předškolního věku a prvního stupně a druhé pro žáky druhého stupně. Zajímavý byl výstup z dotazníkového šetření na konci loňského školního roku, kdy rodiče hodnotili emailovou komunikaci se školou jako příliš zatěžující. V návaznosti na to mají pro letošní rok cíl, snížit počet zpráv směrem k rodičům. V čase obědním proběhla reflexe dnešních poznatků pedagogy.

Páteční odpoledne patřilo prohlídce hlavního města Vallety. Bylo na každém z nás, co navštívíme.

Sobotní den byl v duchu psychohygienického a relaxačního programu. Po večeři jsme všichni společně shrnuli získané dovednosti, vyzdvihli inspirativní věci a diskutovali nad jejich zavedením ve školách kde učíme. A to z pozitivního i negativního úhlu pohledu.

Nedělní dopoledne porušilo pravidlo nic nedělání a my se vrhli na zpracování námi sledovaných témat
a individuální reflexi.

Městu Bruntál a městu Krnov děkujeme za dárkové předměty a informační letáky.